Петро Потічний

УПА ТА НІМЕЦЬКА АДМІНІСТРАЦІЯ

У другій світовій війні брала участь величезна кількість українців. Вони воювали в лавах радянської Червоної Армії, польської армії, а після 1939 року — польської армії у вигнанні, в чехословацьких збройних підрозділах у вигнанні (і на Сході, і на Заході), в румунській, угорській, канадській та американській арміях, в німецьких збройних силах, в різних підпільних рухах на Балканах, у французькому підпіллі і, нарешті, в Українській Повстанській Армії. Хоча історіографія подій в Україні під час другої світової війни досить повна, боротьба українців проти нацистів у 1941—1944 роках далеко не повністю задокументована й зрозуміла.

Віталій Юрченко

У ПОВСТАНЧОМУ ВОГНІ

Розсердилися на нас комуністи. Кругом Галочого скупчили силу. Раз полізли й усередину. Нас було мало, тому віддали “Січ” на поталу червоним “бусурменам”. За це віддячили. Наскочили на станцію Голованівське: броньовик знищили, прислугу й машинерію, зсип-пункт (зсипний пункт зерна) спалили. Було нам того дня роботи. Добиралися до Воловика, щоб отаборитися на ніч. Розвідка донесла, що з Грузької на Вербову їде “отряд”.

Яромир Просвітлений

ЧИ Є УКРАЇНЦІ ЗРАДНИКАМИ?

Ізраїльтянин володіє в першу чергу івритом і лише в другу чергу іншими мовами, коли цього вимагає справа. В ізраїльській армії домінує принцип «вбий першим зрадника, а ворога залиш на потім». Де ви бачили щоби ізраїльські матері ходили мітингувати за звільнення від військової служби діточок? В Ізраїлі держчиновники не відмазують своїх дітей від служби у війську.

Леонід Климчук

Термоядерна Орда винародовлених

Слову «винародовити» не знайшлося місця в радянському 11-ти томному академічному Словнику української мови 1970-80 років видання, бо самоцензура тодішніх «малоросійських» вчених філологів в Україні не допустила зарахування цього слова до загальновживаної лексики. Хоча воно ще у 1907 році вже було в 4-томному Словнику Бориса Грінченка, де тлумачилося як «денаціоналізувати, позбавити національності», тобто позбавлення народу самоодержавлення.

Микита Шаповал про національне відродження та державність

В іншій статті він гостро полемізує з М. Горьким, котрий в "Украинской Жизни" (1912, № 9) висловив від імені російської інтелігенції концепцію російської державності, яка ґрунтувалася на догмі "триєдиного" руського народу, що передбачала його політичне й культурне "єдинство". Така постановка питання, на думку М. Шаповала, не припускала існування української національної культури. Звертаючись до демократичної російської інтелігенції, М. Шаповал писав, що "ми утворюємо українську національну культуру", а "трієдина суть - це колода на шляху нашого поступу", і закликав: "Прийдіть і своїми руками виполіть бур'ян, засіяний на наших степах трієдиною сіялкою, признайте у нас "возможности" і не шкодьте зростові національної української культури і ми заключимо з вами вічний мир і згоду для праці на вселюдську культуру і планетарну єдність".

Дмитро Соловей

ПОВСТАНСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ В УСРР (Уривки)

За ці бо роки большевикам пощастило ліквідувати зовнішні фронти (з Польщею, Врангелем тощо), і в наслідок цього збільшити й зміцнити свій окупаційний (особливо ж поліційний та військовий) апарат на Україні, з одного боку, і з другого — в нещадній боротьбі встигнути вже знищити багато тисяч активних опозиційних та повстанських елементів, а також виявити й одібрати у людности майже всю військову зброю, яку було принесено вояками-українцями додому переважно під час розвалу й ліквідації в 1917-1918 рр. російського проти німецького фронту.

Володимир Борисів

МИ ЩЕ ПРИЙДЕМО У ВАШЕ ЖИТТЯ… (ПРО АНТИНАЦИСТСЬКИЙ РУХ НА ЛЕТИЧІВЩИНІ)

Проводом ОУН (Бандери) перед початком радянсько-німецької війни було сформовано 4 похідні групи, у яких, за різними даними, було зосереджено від 3 до 5 тис. молодих, освічених, підготовлених до організаційної та підпільної роботи бійців. На нараді керівників цих структур у Львові 9 липня 1941 р. перед ними було поставлено завдання: організовувати на покинутих Червоною армією територіях українське громадське і культурницьке життя, вести роз’яснювальну роботу щодо будівництва незалежної Української держави, створювати умови для формування підпільних осередків ОУН, готувати кадри для збройної боротьби, вести антинімецьку й антибільшовицьку пропаганду і т. д., і т. п..

Надія Миронець

Жінки в Українській Центральній Раді

Яскравою сторінкою історії жіночого руху в Україні є боротьба за національну державу в 1917-21 роках, зокрема участь жінок у роботі Центральної Ради та створених нею установ. Серед членів Центральної Ради - такі імена представниць освіченого жіноцтва: Л. Старицька-Черняхівська, М. Грушевська, С. Русова, 3. Мірна, М. Ішуніна, В. О'Коннор-Вілінська, Л. Яновська, С. Любинська, О. Пащенко, В. Нечаївська, Н. Захарченко, О. Клер, М. Лисиченко, Ю. Шевченко, О. Андрієвська.

Надія Миронець

Трагічна постать української визвольної революції: Микита Шаповал про вбивство Симона Петлюри

І. Добковський закликав євреїв зрозуміти коріння негативного ставлення до них з боку росіян та українців, бо "під час війни жид є чужинець, і шпик, під час революції він – терорист, революціонер або комуніст. Де тут голосу правди або розуму мати місце?.. Як міг руський чи українець, не лишень звичайний селянин, але й навіть інтелігент, не похитнутись в своїй ліберальній вірі, коли він бачив, окрім Знов'єва, Троцького, Каменева, на чолі самого уряду жида Свердлова, під владою якого місять ногами його церкву, розстрілюють його архиєреїв, нудять у в'язниці самого патріарха, захоплюють його церкви й монастирі"

Минувшина

Вітаємо! ...

Місія

  Ми пропонуємо об’єднатися навколо, ...

Бачення

  До цих електронних сторінок ми ...